Občas u nás na střeše pražské Lucerny někdo chce dělat akci a ptá se na mokrou variantu. Chtěli by krásný výhled na západ slunce, počasí tak akorát. A když by mělo pršet, tak to mít pořešeno. Bohužel neumíme oboje.
Vymysleli jsme si na letošek se světoznámým operním pěvcem Adamem Plachetkou koncert za úplňku. Jistě pochopíte, že deštníky zabrání zmoknutí, ale „občas“ se stává, že když lije, tak měsíc vidět není. Naplánovali jsme to nejdříve na srpnový úplněk. Předpověď vypadala hrozivě. Přesunuli jsme to na zářijový. Počasí vypadalo opět děsivě.
Adam měl loni asi jeden jediný termín, kdy byl v Praze, a stihli jsme tedy odehrát Mozartovu operu Johndovany pro návštěvníky ležící ve vanách v oblečení. Letos mu všechny operní domy zavřely, takže těch příležitostí bylo více. Ale zase jsme si vymysleli ten úplněk a ten je jednou za měsíc.
Nakonec jsme se odvážili to zkusit odehrát. A po pěti dnech, kdy lilo, bylo zataženo a byla děsná zima, se vyčasilo a on opravdu vylezl. Jeho žena Kateřina Kněžíková zazpívala Měsíčku na nebi. On převážně německé věci, Wagnera, Schuberta. Vlastně to bylo velmi tematické, že nad noční Prahou zněla ta němčina.
Dříve se prováděly nokturnové koncerty. Venku. Chápu, že dokonalá akustika například Berlínské filharmonie je zásadní pro naprosté soustředění. Tady nám do opery občas přeletěl holub, zaskřípala kola nějakého auta, z dálky se ozývaly rytmy diskotéky. Ale to je holt zvuk města. Samozřejmě to byl trochu happening než regulérní koncert. Ale baví mě párování věcí. Zasedli jsme do hlediště a pozorovali úplněk jakožto svébytné představení. K němu se přidal Adam jako doprovod tohoto výjevu. Nebo byl měsíc doprovodem k Plachetkovi? Asi tak nějak vzájemně.
Lámu si hlavu, jak dělat kulturu v této době. Spoustě lidí se nebude chtít chodit někam do uzavřených sálů, a ještě s rouškou. Napadalo mě, že by si třeba mohli v zimě na střechu přinést spacáky, sedli by si v nich do plážových lehátek a obsluha by jim chodila dolívat do plecháčku svařáky a čaje. A sledovali by umění. Neříkám, že je to dobrý nápad. Ale je tu ta otázka, jak dělat kulturu v době covidové?
Fejeton pro Reflex 37/2O2O