Fotografie textu Rozmluvit si to
foto:

Rozmluvit si to

Jsem dialogický člověk. Nejvíc toho vymyslím při rozhovoru s někým. Což se teď dost omezilo. Sice si nějaké schůzky dávám, ale tempo je značně pomalejší. Učím se však propracovávat nahrávání sebe na diktafon mobilu. Myslím tím, když se procházím nebo jedu autem. Jakmile mám co říct, tak to zapnu. A pak si to doma přepíšu. Jasně že se dobře přemýšlí u láhve červeného vína a zírání do ohně kamen. Ale časem ten vnitřní dialog začne být moc statický.
Ale mluvit něco, co by stálo za řeč, to není jen tak. Jdu lesem a provokuju se do mobilu: „Kobzo, tak řekni něco. Co ještě dalšího tě napadá třeba k těm Poesiomatům, k letní sezóně na střeše, k ženské otázce...“ A vono se tomu druhýmu leckdy nechce. Zkouším se rozmluvit. Pomáhají mi otázky. A zkouším se sám ze sebe něco vymáčknout. Jestli tam sedí na posedu myslivec, musí si myslet, že jsem blázen. Ale většina lidí stejně telefonuje se sluchátky, tak to snad můžu maskovat, že s někým telefonuju. Jenže já mám na příjmu sebe. Teda někdy se ten příjem ztrácí.
Jiné věci si nahrávám, když se procházím po poli, jiné, když běhám. To má člověk plnou hlavu endorfinů a přichází jiný typ myšlenek. Nahrávám se i na pánských pisoárech v hospodě, protože mi jedna řečená drobnost něco připomněla a já bych to jinak zapomněl.
Moje nejčastější hecovací věta je: „Co ještě?“ Teď třeba pracuji na rozmísťování těch Poesiomatů v krajině. U nás i ve světě. To je nepřeberné množství nejrůznějších taktik, tipů na místa, lidí. Jak to přiblížit starostům. Tak se hodně procházím a furt si říkám: „Tak co ještě? Co tě k tomu napadá?“
Stimulující je i trocha stresu. Nechám ten diktafon zapnutý a ono mě vůbec nic nenapadá. A říkám si: „To je škoda, ho nechat zapnutý. Jako bych nechal zapnutou tekoucí vodu nazdařbůh.“ A říkám si: „Tak řekni něco, to pak budeš doma poslouchat dvě minuty ticha?“ A protože nechci toho druhýho zklamat, tak alespoň nějakou blbost řeknu. Lepší říct blbost, protože ta vám pak může asociovat něco plodnějšího. Lepší blbost než mlčet. Doma to pak ještě proseju.
Kamarád vinař říká, že on sám ve výrobě hraje jen tu roli, že vytváří dobré prostředí. Aby se mohlo něco urodit. Ale jestli se to povede, to nikdy neví. Samomluvné nahrávací procházky jsou podobným prostředím, kdy vás buď něco napadne, nebo ne. To už tolik neovlivníte. Je ale důležité, jestli jste vytvořili dobré prostředí, aby se nápady mohly urodit.

Fejeton pro Reflex 07/2021